Direkt till huvudinnehållDirekt till navigeringDirekt till sök

Kinnevik investerar 35 MUSD i Spring Health

31 juli 2024, 15:30 PM
Kinnevik AB (publ) ("Kinnevik") meddelade idag att bolaget har investerat 35 MUSD i portföljbolaget Spring Health, den ledande globala lösningen för mental hälsa för arbetsgivare, försäkringsbolag och samarbetspartners. Investeringen är del av en finansieringsrunda på 100 MUSD som syftar till att stärka bolagets balansräkning i samband med att bolaget förbereder för en börsintroduktion.

Spring Health har varit en pionjär inom mental hälsa och är nu väl positionerat för att angripa den bredare marknaden för beteendemässig hälsovård. Finansieringsrundan leds av den nya investeraren Generation Investment Management och möjliggör för bolaget att accelerera sin produkt- och teknikutveckling, expandera till nya målgrupper och kanaler, utforska närliggande kategorier och, framför allt, att säkerställa att bolagets mission att eliminera alla hinder för mental hälsa når ut bredare och till framtida generationer.

Spring Health är ett av Kinneviks kärninnehav och denna följdinvestering är i linje med Kinneviks strategiska prioritering att öka koncentrationen av bolagets portfölj till sina mest lovande bolag. Kinneviks första investering i Spring Health genomfördes i september 2021 och sedan dess har bolaget konsekvent överträffat förväntningar både på tillväxtstakt och lönsamhetsutveckling. Spring Health har ökat sina run-rate intäkter med mer än 15 gånger sedan Kinneviks första investering, och bolaget förväntas vara kassaflödespositivt 2025, med en stor och växande adresserbar marknad som möjliggör fortsatt stark tillväxt. Finansieringsrundan värderar Spring Health till 3,3 MdUSD efter genomförd nyemission, vilket är 4 procent över den värdering som låg till grund för Kinneviks substansvärde per den 30 juni 2024 på en per-aktie basis.

"Mental hälsa är ett av detta decenniums största problemområden inom hälsovård, och vi tror att förekomsten av problem och åkommor är betydligt högre än vad som avspeglas i den offentliga statistiken. Spring Health täcker idag 10 miljoner personer, men kombinationen av en stark marknadsposition, branschledande resultat och snabb innovationshastighet kan möjliggöra för bolaget att täcka en majoritet av den amerikanska befolkningen inom de kommande åren – och därmed växa mångdubbelt både i skala och värdering", säger Christian Scherrer, Senior Investment Director på Kinnevik och ledamot i Spring Healths styrelse.

"Jag är tacksam för Kinneviks unikt starka stöd. Denna finansieringsrunda stärker vår balansräkning medan vi förbereder oss för en börsnotering, och ger oss möjligheten att satsa större för att leverera transformativ innovation", säger April Koh, medgrundare och VD för Spring Health.